O autorze
DOŚWIADCZENIE

Kim jestem?
Zawodowo: Logopedą z siedmioletnim stażem. Ukończyłam 5-letnie studia magisterskie na kierunku Pedagogika ze specjalizacją Logopedia oraz studia podyplomowe z Emisji i Higieny Głosu - kierunek Logopedia Medialna.
Doświadczenie zawodowe zdobywałam pracując jako logopeda w warszawskich przedszkolach, szkołach podstawowych oraz poradniach psychologiczno – pedagogicznych.

Dlaczego otworzyłam swój gabinet?
Uwielbiam kontakt z dziećmi i dynamiczną pracę - praca terapeuty wymaga mnóstwa energii, ciągle stawia nowe wyzwania, zmusza do poszukiwań. Każdy sukces moich pacjentów daje mi ogromną radość i satysfakcję.
Prowadzony przeze mnie gabinet logopedyczny MOVOPEDIA jest rezultatem samodzielnej i niezależnej pracy. Gabinet jest miejscem przyjaznym, gości w nim jak najwięcej zabawy i radości.

Prowadząc terapię logopedyczną zawsze pamiętam o pewnych, wypracowanych przez siebie zasadach:

Zasada wczesnego rozpoczynania terapii - im wcześniej rozpoczniemy terapię, tym większy i szybszy będzie jej efekt.
Zasada indywidualizacji - środki, metody i pomoce dostosowuję do możliwości psychofizycznych pacjenta/ucznia (do jego poziomu intelektualnego, tempa pracy, kondycji fizycznej i psychicznej) oraz do rodzaju zaburzenia - tutaj nie ma dwóch jednakowych terapii.
Zasada angażowania maksymalnej ilości zmysłów.
Zasada adekwatnego i świadomego udziału - pacjent/uczeń musi czuć potrzebę ćwiczeń i rozumieć konieczność udziału w zajęciach. Pobudzam jego zainteresowanie, podnoszę poziom motywacji, stosuję wyłącznie wzmocnienia pozytywne (nagrody, pochwały).
Zasada systematyczności.
Zasada stopniowania trudności - terapię zawsze rozpoczynam od ćwiczeń (zadań) najłatwiejszych dla pacjenta/ucznia i kolejno przechodzę do coraz trudniejszych.
Co robię na co dzień?
Oprócz prowadzenia gabinetu w Warszawie na Ursynowie, pracuje również jako logopeda szkolny w jednej z bielańskich szkół podstawowych oraz piszę artykuły: http://wgabinecielogopedy.mamadu.pl/.
Biegam, ćwiczę Yogę, eksperymentuję w kuchni. Kocham podróżować, czytać, codziennie dowiadywać się nowych rzeczy, poprawiać komuś humor, śmiać się, zatrzymywać się, planować, słuchać i poznawać ludzi a przede wszystkim pomagać.

Wizyta u logopedy przed trzecim rokiem życia - tak czy nie?

http://www.osesek.pl/files/bunt-dwulatka.jpg
Każde dziecko rozwija się w indywidualnym tempie. Starajmy się nie porównywać dzieci do siebie. Często dużo osób prosi mnie o radę. Wasze pytania dotyczą rozwoju mowy dziecka od 6. do 36. miesiąca życia. Nie umiem i nie jestem w stanie zdiagnozować dziecka przez e-maile. Postaram się odpowiedzieć na pytanie "Czy z dzieckiem przed trzecim rokiem życia warto udać się do logopedy?" Z uwagi na to, że dzieci nie rozwijają się jednakowo, określić można jedynie przedział wiekowy, w którym określone zachowania powinny się pojawić.

1. Rozwój umiejętności społecznych i komunikacyjnych osiąganych przez dziecko od 6. do 11. miesiąca życia.



• Odwraca głowę i poszukuje źródła dźwięku.
• Wydaje okrzyki, by zwrócić uwagę drugiej osoby.
• Śmieje się na głos podczas zabawy przedmiotami.
• Uśmiecha się by nawiązać kontakt z drugą osobą.
• Uśmiecha się do swojego odbicia w lustrze.
• Bawi się w „a ku ku”.
• Naśladuje proste czynności dorosłych osób.
• Mówi ciągi sylab „ma- ma –ma”, „ba- ba – ba”.
• Po usłyszeniu pytania – „Gdzie jest mama? Tata? Lampa? szuka wzrokiem lub wskazuje gestem osoby i przedmioty z otoczenia? (ok. 10 miesiąca).
• Wykonuje proste polecenia: „zrób brawo”, „zrób pa-pa” lub inne znane dziecku.
• Wykorzystuje w komunikacji gest wskazywania palcem (ok. 9 mies. )

2. Rozwój umiejętności społecznych i komunikacyjnych osiąganych przez dziecko od 12. do 17. miesiąca życia.

• Reaguje na własne imię.
• Reaguje na zakaz- NIE, NIE WOLNO.
• Na polecenie wskazuje części ciała na sobie, osobie dorosłej lub zabawce (oko, nos, głowę, nogę, rękę.)
• Na polecenie wskazuje przedmioty z otoczenia np. lampę, drzwi, auto, klocek, kubek.
• Używa około 50 słów (w tym wyrażenia dźwiękonaśladowcze)
• Sygnalizuje werbalnie swoje potrzeby bądź używa gestu w celu komunikowania potrzeb
(np. da, gest wskazywania palcem)
• Reaguje na proste polecenia słowne np. przynosi buty, podaje lalkę, kubek.
• Adekwatnie stosuje gesty „pa, pa”, „brawo”
• Naśladuje gesty w obrębie dużej motoryki np. „ taaaki duży urośniesz”, „tak tupią nóżki”, pokaż jakie dobre mniam…” itp.
• Powtarza czynności, które go rozbawiły.
• Utrzymuje kontakt wzrokowy z osobą dorosłą , uczestniczy w zabawie z nią i odwzajemnia jej emocje (np. śmieje się, gdy osiągnie cel)
• Podejmuje pierwsze próby zabawy tematycznej (karmi lalę, przewozi samochodem klocki).
• Samodzielnie posługuje się łyżką, nabiera zupę ( rozlewa w czasie jedzenia).
• Samodzielnie pije z otwartego kubka (w żadnym razie „kubek niekapek!”).
• Jest odzwyczajony od smoczka uspokajacza.
• Jest odzwyczajane od butelki ze smoczkiem.
• Gryzie jabłko.
• Żuje mięso, skórkę z chleba, suszone owoce.
• Akceptuje wszystkie konsystencje pokarmów.

3. Rozwój umiejętności społecznych i komunikacyjnych osiąganych przez dziecko od 18. do 24. miesiąca życia.

• Potwierdza i zaprzecza gestem lub werbalnie.
• Łączy dwa słowa w zlepki wyrazowe, np. mama am, tata auto.
• Mówi o sobie używając swojego imienia.
• Ćwiczy intonacje, czasami naśladując dorosłego.
• Na polecenie wskazuje części ciała na sobie, osobie dorosłej lub zabawce (oko, nos, głowę, nogę, rękę).
• Na polecenie wskazuje przedmioty z otoczenia np. lampę, drzwi, auto, klocek, kubek.
• Używa ponad 50 słów (w tym wyrażenia dźwiękonaśladowcze).
• Sygnalizuje swoje potrzeby (picie, toaleta, wyjście na spacer) werbalnie, bądź używa gestu w celu komunikowania potrzeb (np. da, gest wskazywania palcem)
• Reaguje na proste polecenia słowne np. przynosi buty, podaje lalkę, kubek.
• Wykonuje złożone polecenia np. „weź auto i połóż go na stole”
• Zwykle stara się dzielić przeżyciami - pokazuje i przynosi przedmioty, które go interesują.
• Używa słów (wyrażeń dźwiękonaśladowczych) w celu otrzymania czegoś, zwrócenia na siebie uwagi.
• Podczas oglądania książeczek potrafi pokazać kilkanaście rysunków przedstawiających różne zabawki, zwierzęta.
Wskazuje fragmenty obrazków np. koła samochodu, części ciała postaci
• Chętnie towarzyszy dorosłym w domowych, codziennych czynnościach
• Obserwuje inne dzieci, zauważa je.
• Zaczyna sygnalizować potrzeby fizjologiczne (mówi „si”, wskazuje ubikację, siada na nocnik”) – mogą to być komunikaty po fakcie.
• Samodzielnie zjada część posiłku, posługuje się łyżką.
• Gryzie chrupkie jabłko.
• Żuje mięso, świeżą skórka od chleba, suszone owoce.

4.Rozwój umiejętności społecznych i komunikacyjnych osiąganych przez dziecko od 24. do 36. miesiąca życia.

• Na polecenie wskazuje części ciała na sobie, osobie dorosłej lub zabawce (oko, nos, głowę, nogę, rękę)
• Na polecenie wskazuje przedmioty z otoczenia np. lampę, drzwi, auto, klocek, kubek.
• W zabawie z osobą dorosłą potrafi podporządkować się regule naprzemienności (teraz ja, teraz ty)
• Wyraża swoje potrzeby i swoją wolę „ ja chcę, ja sam, nie chcę….”
Używa ponad 200 słów w tym wyrażenia dźwiękonaśladowcze (ok. 24. miesiąca), około 1000 słów (ok. 34. miesiąca)
• Buduje zdania składające się z co najmniej trzech wyrazów.
• Potrafi dokończyć wyrazy z krótkiego wierszyka, rymowanki.
• Rozumie określenia cech przedmiotów ( mały, duży, mokry, suchy, czysty, brudny”, wskazuje je na obrazkach.
• Zauważa inne dzieci, obserwuje ich zachowania, próbuje się dostosować do tego co robią inni.
• Prosi o pozwolenie użycia rzeczy lub o możliwość wykonania czynności.
• Kiedy słuchacz go nie rozumie dąży do wytłumaczenia w celu podtrzymania rozmowy.
• Samodzielnie posługuje się łyżką i widelcem.
• Zaczyna sygnalizować potrzeby fizjologiczne.
• Broni swoich rzeczy, bawi się w zabawy w udawanie.
• Pokazuje na palcach ile ma lat.
• Potrafi odnajdywać przedmiot, którym wcześniej się bawiło.
• Współpracuje podczas ubierania – potrafi ubrać niektóre części garderoby.

Ta lista pochodzi z akcji która miała miejsce dwa lata temu - „Dwa słowa na dwa lata, to... o 270 za mało.” Zainicjowana przez grupę „Logopedia – terapia zaburzeń mowy” powstała z myślą o uświadomieniu rodziców, że o rozwój mowy dziecka można i należy dbać już od urodzenia. Według badań naukowych, dziecko już w wieku dwóch lat powinno znać ok. 300, a niektóre źródła podają, że 400 słów i budować pierwsze zdania! A mimo wszystko, wciąż istnieje mylne przekonanie, niestety przede wszystkim wśród lekarzy pierwszego kontaktu, że „dziecko może zacząć mówić w wieku trzech albo czterech lat, że chłopcy, zwykle mówią później…

W razie jakichkolwiek wątpliwości zgłoś się do logopedy. Logopeda zajmuje się dziećmi w KAŻDYM WIEKU.

Małgorzata Stelmach - logopeda. Więcej porad i wskazówek o rozwoju mowy dziecka znajdziecie o, tu.
Trwa ładowanie komentarzy...